cicak

25 07 2008

Respons kepada http://epilogpejuang.blogspot.com/2008/07/random-p.html dan http://epilogpejuang.blogspot.com/2008/07/cicak-haritu.html

Saya senyum 🙂

Dahulu, ketika saya kecil, saya nakal dan keras hati, punya banyak hobi. Antaranya adalah berkenaan cicak.


Saya suka tangkap dan bunuh cicak.


Macam mana?

Guna gelang getah. Lastik!


Cicak akan pening. Dia akan jatuh. Tangkap dengan tangan!


Pegang, jangan sampai terlepas.

Ambil benang, buat lilitan, letak pada leher cicak. Shred! Tarik dan jerut dengan kuat!

Leher cicak akan putus. Dia kan mati.


Kalau tak pun, ambil je batu yang ada sisi-sisi tajam. Telentangkan cicak. Letak sisi tajam batu pada lehernya sebelah bawah. Thud! Tekan batu pada lehernya sebelah bawah dengan kuat! Leher cicak kan putus. Dia kan mati.


Buang bangkai cicak tu jauh-jauh.

Abah dan Ummi selalu marah-marah. Darah cicak bahaya, kalau kena pada kulit, nanti kena sopak [1]. Tapi budak lelaki yang nakal dan keras hati, apalah sangat yang dihiraukan?

Sekadar senyum-senyum pada Ummi dan Abah yang sangat banyak mengambil berat, saya membasuh tangan dan meneruskan kenakalan budak-budak.

Sekarang pun, kadang-kadang kalau balik ke rumah, sempat juga saya menangkap cicak yang jatuh. Ummi dan Abah tercinta menggeleng kepala dan menasihati, “basuh tangan cepat!”.

Saya sekadar tersenyum terima kasih dan terus ke bilik air, basuh tangan dengan sabun dan air.

Membunuh cicak adalah sunnah. Tetapi cara membunuhnya adalah tidak lebih daripada 2 pukulan, itu syarat untuk mengelakkan cicak itu daripada terseksa [2]. Wallohu’alam.


[1] Sejenis penyakit kulit yang menyebabkan kulit bertompok-tompok putih. Abah kata bahaya darah cicak ini dibacanya daripada suatu kitab. Wallohu’alam.


[2] Ini ilmu yang saya dapati daripada suatu kitab. Wallohu’alam.


Actions

Information

6 responses

20 01 2009
aSma' Soleha

bunyi bunuh cicak tu..
memang sangat ngeri..
iyewww!!

20 01 2009
sidqi87

oh itu lukisan sebenar dr pengalamanku 🙂

10 01 2009
mamat

gapo mu tulis neh?

6 08 2008
~qudwah_mardihah~

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..gelinyerrrrrrrrr

28 07 2008
sidqi

uh uh nela jgn marrah huhu

27 07 2008
Nihlah Johari

OH MY GOD!!!! >__<*

Leave a comment