gedik!

2 06 2009

[entri ini mengandungi kutukan dan bahasa pasar yang disengajakan]

Tadi aku ke Berjaya Times Square, nak ke Acer Service Centre [Highpoint Service Network] tingkat 9 tuk tengok apa yang rosak pada laptop client aku tu.

Pukul 12.30 kurang lebih aku sampai. Uh lupa sekarang cuti sekolah. Jadi ramailah budak-budak hingusan di sana.

Daripada beribu-ribu yang menyesakkan tu, ada la sekumpulan budak perempuan, lingkungan tingkatan 4 ke 5 macam tu, terserempak dengan aku dalam Monorail.

Uh terkinja-kinja!

Sangatlah galak bergurau dengan yang seangkatannya terjerit-jerit mengekek di khalayak ramai. Oi budak! Baru pertama kali sampai ke Times Square ke? Atau suka sangat dapat markah paling tinggi exam hari tu? Patutlah dalam al-Quran Allah samakan suara yang paling buruk itu dengan suara keldai.

Tak cukup dengan itu, disumbat pula batang paha yang kononnya ramping padahal penuh lemak segera dalam jean sempit. Ranggi konon! Geli syial~

Oh kenapakah perlu mengikut Barat dalam berpakaian? Cool? Up-to date? Come on la~

Kan ke cun dan ayu gitu pakai baju kurung? Oh tak boleh nak ekspresi diri? Cik adik, dalam Islam, kebebasan ada haknya ok?

Herm, macam mana la nak dapat laki bagus kalau perangai camtu? Tunggu nanti baru nak berubah? Hei lagi cepat lagi bagus!

Sedarlah sikit, Tanah Melayu kau ni dah nak tergadai dek pendatang yang mula menjajah menjarah ni! Datuk nenek dah penat berjuang, cucu-cucu bergelak tawa membiarkan masa depan dirampas pendatang tak sedar diri?

Gedik! Tak tahu diuntung!

 


Actions

Information

7 responses

26 09 2009
Zahidah

Tahniah Sidqi, at least u got the rite idea about akhlaq, true vs modern femininity and hidden and indirect imperialism yg dicompresskan dalam komentar ringkas nta tu. Tapi, do u mind if i say something?

Kelantangan dalam bersuara dan amar makruf nahi munkar bukan terletak pada keras bahasanya semata2, tapi kebijaksanaan dalam menyusun kata, memahami kondisi dan mencari solusi..

I prefer, kalau dah jumpa adik2 tu betul terkinja2, apa kata nta hanya pergi dan tegur. Paling kurang, dengan meninggalkan soalan. Tulis dalam blog, mereka bukan baca. Yg baca orang2 macam kita juga akhirnya. Mereka kekal dalam terlupa.

Ringkasnya, dalam berdakwah, not the things that you say are matter, but what matter is how u deliver it.. :). and in this case, have u delivered any message to them? To let them know that what theyre doing is wrong and not Islamic?

Maksud kita, bukan tak boleh comment, comment comment jugak, tapi, kita kena play our part, commenting is just a tiny part of it.. 🙂 Do both, tegur di depan, menulis utk tatapan kami pula sebagai tindakan susulan.. 🙂 And if u betul dah tegur diorang sebelum meluahkan dengan sedikit keras melalui komentar ni, good, keep it up! Tahniah~

Hehe… Ini pandangan ana yg penuh dengan kemungkinan.. Ana praktis menda ni sebenarnya, just tegur direct.. Alhamdulillah so far, Allah sentiasa melindungi. Mereka boleh terima teguran, pd kebanyakan masa.

Jelas tak? or kita implicit sangat?

23 06 2009
pali

salam….
bleh brkenalan??…heheh
em tu la psl aku pun x snang duduk tkg pmpuan2 gedik ni…
bkn apa rs brslh sbb x dpt nk tegur diorng (x berani tegur…hehe)…
ntahla dunia akhir zaman yg baik dpandang ganjil tp yg buruk dpandang biasa…em…pikir2 la ye…

23 06 2009
sidqi87

bleh2 nk kenalan hehe :p

trimas 4 komen 😀

8 06 2009
qifuatdamha

siapa kata penjajahan sudah tamat? penjajahan minda semakin parah… anak anak muda zaman sekarang sudah tiada jati diri… bagaimana agaknya zaman anak anak kita nanti?

10 06 2009
sidqi87

btol tu.. ada dlm agenda penjajahan yahudi tu.. btw semoga anak2 kita tetap ditarbiyyah sebaiknya nsyaAllah..

7 06 2009
Tukang Fikir

betul lah tu..
biasela,hidayah sangkut lam jem.
huhuhuhuh

10 06 2009
sidqi87

haha teruk sgt jem modenisasi nih :p

Leave a comment